EN
תרומה
חנות

בית נועם
מרכז יום

מרכז היום בקריית אונו הוקם בשנת 1986 ביוזמת הורים ובשיתוף פעולה עם אגודת אלין-מוסד אברהמס, אגודת איל"ן (מרכז) ומשרד העבודה והרווחה.

המרכז נותן מענה לכ – 72 חניכים בני 21 ומעלה עם מוגבלויות פיזיות ושכליות מורכבות ביותר, רובם ככולם משתמשים בכיסאות גלגלים ולחלקם צרכים מורכבים בתקשורת. החניכים מגיעים מכל רחבי הארץ – מזיכרון יעקב בצפון ועד יד מרדכי בדרום.

המרכז הינו מסגרת יומית טיפולית- שיקומית, חברתית ותעסוקתית, המספקת הזדמנות לכל אחד ואחת מכולנו לחיות חיים מלאים.

החניכים מחולקים לקבוצות אם, 6 אנשי צוות, 12 חניכים וכן אנשי מקצוע טיפוליים התומכים בכל קבוצה.
העבודה עם החניכים נבנית על תכניות אישיות, אותן בודקים ומעדכנים בכל שנה.

בין הפעילויות המתקיימות הן פעילויות להעשרת יחסים חברתיים, מרכז לתעסוקה (עיסוק), פעילויות קבוצתיות חברתיות, מפגשים טיפוליים פרטניים או קבוצתיים – באמנות, בגינון ובמוזיקה, בבעלי חיים, קבוצות שיח טיפוליות וטיפולים רפואיים ופארא-רפואיים – ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, הידרותרפיה וסנוזלן.

הפעילויות הן אמצעים לקידום ושיפור איכות חייהם של החניכים ומתן הזדמנות לכל אחד ואחת מהם להתנסויות עשירות ומספקות.

המרכז מבקש להוות דוגמא לעשייה ולאמונה, ולאפשר לאנשי מקצוע למידה והתפתחות בזכות הצוות המקצועי והמחוייב העובד במקום.

המרכז פועל לאורה של תפיסת עולם ייחודית:

צוות אלין בית נועם אינו מתמקד במוגבלות אלא באדם וביכולותיו. אנו מאמינים כי כל בני האדם נולדו שווים וזכאים להתייחסות מכבדת, לזכויות ולחובות ולהזדמנות לחיות חיים מלאים ומספקים. אמונה זו מיושמת במרכז היום שלנו הלכה למעשה ברמת הצוות והחניכים כאחד.
עקרונות מנחים:

  • קבוצות החניכים הן הטרוגניות ומשלבות חניכים עם רמות מוגבלות שונות.
  • הפעילויות מותאמות לכל חניך באופן פרטני בהתאם לצרכיו, רצונותיו ויכולותיו.
  • כדי לפגוש חניך במקום בו הוא נמצא, איננו מנסים לשנות אותו, אלא ובמקום זאת – אנו בונים סביבה מעודדת פעילות. יצירתיות ויוזמה "מוציאה לאור" את עוצמותיו ויכולותיו ועוקפת את חולשותיו.
  • תקשורת וביטוי עצמי הם זכויות בסיסיות של האדם ויש לאפשר לו לממשן באמצעים מגוונים ותומכים.
  • מספר אנשי הצוות גבוה במיוחד ועומד על יחס של איש צוות ל 2 חניכים.
  • בנות שירות לאומי ומתנדבים של שנת שירות, כאלה הדוחים את שירותם הצבאי בשנה, מהווים חלק אינטגרלי ומשמעותי מצוות מרכז היום ומאפשרים ליווי וסיוע אישי לכל חניך.
  • כל הצוות, ללא יוצא מן הכלל (ותיק או חדש, אקדמאים ומתנדבים כאחד), מבצע את כל סוגי העבודה הנדרשת, הן החינוכית והן הסיעודי, בעת הצורך.
    הצוות עוסק בייזום ובפיתוח של שיטות עבודה חדשות, עזרים טכנולוגיים מסייעים ושירותים איכותיים ומקצועיים לאנשים עם מוגבלויות.

תפיסת העולם המנחה את צוות מרכז היום מחלחלת ומשפיעה על הפרויקטים הנוספים שאנו מפעילים, ביניהם הנופשון ומערך הדיור בקהילה.

פעילויות
מרכז היום

קבוצות טיפוליות

הקבוצות הטיפוליות והייחודיות מתקיימות בבית נועם מזה שנים רבות.
במסגרת הקבוצות הטיפוליות, ניתנת לחניכים הזדמנות שווה לבטא את עצמם, להתייחס לצורכיהם, ועוד.

קלינאות תקשורת

לרובנו הדיבור הוא דבר מובן מאליו. ספק אם אנחנו יכולים לדמיין את עצמנו ואת חיינו ללא האפשרות לדבר. עבור רבים מהחניכים הדיבור המוכר לנו, אינו אפשרי.

פיזיותרפיה

האנשים, חניכי בית נועם, הם עם לקויות משמעותיות ביותר (impairment) שהינן מצב ביולוגי (מלידה). עם זאת צוות בית נועם עושה את המיטב על-מנת להתייחס למיגבלות (disability) ולעקוף את הקשיים ולהיטיב עם התפקוד.

הידרותרפיה

הידרותרפיה הינו טיפול בבריכה שיקומית טיפולית הקיימת במקום. הטיפול "מנצל את" תכונות המים כאמצעי להתמודדות עם הקשיים הגופניים והרגשיים.

חום המים, תכונות הציפה ומגע מי הבריכה על הגוף מאפשרים לחניכים לבצע פעולות שהם אינם מסוגלים לבצע מחוץ למים כמו עמידה והליכה.

ריפוי בעיסוק

מתוך אמונה ורצון לפגוש את האדם במקום בו נמצא (מבחינה קוגניטיבית, רגשית, פיזית וחברתית), מותאמת לכל חניך תוכנית אישית ובה מגוון פעילויות טיפוליות, חברתיות ועבודה.

המטרה היא לאפשר לכל אחד מהחניכים למצוא את הדרך להשתתפות מירבית בכל תחומי העיסוק באמצעות הכלים העומדים לרשותנו ולקיים סדר יום ככל האדם.

תעסוקה

העיסוק מהווה עבור כל אדם אמצעי לחיזוק ולמימוש מטרות אינדיבידואליות, כגון: רכישת מיומנויות והרגלי עבודה, חיזוק משמעותי לדימוי העצמי, סיפוק, רוגע וביטחון וכן עצמאות.

כשחניך בבית נועם נשאל "מה אתה אוהב ביותר לעשות בבית נועם", תשובתו: "לעבוד". משמעות העבודה היא עצומה. משמעות המילה "תעסוקה" עבור החניכים מקבילה ל"עבודה".

פינת חי

בפינת החי בבית נועם נמצאות חיות מגוונות. מול החיות אין החניכים נמדדים כיכולים או כמוגבלים, שכן החיות מקבלות את החניכים ללא סייג.

פינת החי מציעה מרחב טיפולי המפעיל את כל החושים – החניכים המגיעים לפינת החי נחשפים לקולות בעלי החיים, למראות שלהם, לריח ולמגע.

אומנות

האומנות הינה כלי טיפולי משמעותי. העיסוק באומנות על גווניה השונים מקדם התמודדות עם קונפליקטים רגשיים ועונה על הצורך בחיזוק ערך ודימוי עצמי.

משולבים בתחום חומרים כמו חימר, ציור, צביעה על בדי משי ופיסול. מחסומים נפרצים באמצעות החומר והצבע. תכנים פנימיים באים לידי ביטוי בתהליך מרתק של יצירה.

מוזיקה

מוזיקה מעצם היותה, הינה כלי רב עוצמה המאפשר ביטוי עצמי, הקשבה, יצירתיות ומשפיעה על מצבים נפשיים רגשיים.

המוזיקה היא צורת ביטוי ספונטנית ונלמדת בקלות רבה יותר מאשר השפה הוורבלית . היא מהווה שפה אוניברסלית המעבירה רגשות וניתן באמצעותה לטפל בקשיים רגשיים.

אנשי הצוות השונים, אוהבי המוזיקה, משתמשים בכלי זה במפגשים השונים עם החניכים.

הלהקה

אחת לשבוע נפגשת לה קבוצת חניכים שהמכנה המשותף שלהם הוא – ל ה ק ה. אז איך הכל התחיל?
אל בית נועם הגיע בחור מוכשר מוזיקלית ויצירתי מאוד שרצה לעשות בבית נועם משהו קצת אחר. עינן פרל שמו.
בצניעות ועם כבוד מדהים לחברי הקבוצה, הוא החל בתהליך של כתיבת שירים והלחנתם.

סנוזלן

בבית נועם ישנו חדר סנוזלן אשר אליו מגיעים החניכים לפעילויות מגוונות ושונות.

השם סנוזלן הוא שילוב של שתי מילים בהולנדית: "סנופלן" – לרחרח ו"דוזלן" – לנמנם, וידוע גם בשם "סביבה רב חושית", החדר מעוצב במיוחד כדי לאפשר לחניכים סביבה רגועה, נוחה ובטוחה.

חדר הסנוזלן מרופד כולו במזרונים ובכניסה אליהם ניתנת הזדמנות להיכנס לעולם אחר מהמציאות היום יומית בחוץ.